Hvis du skal sælge din lejlighed, er det en god idé at gå i gang i god tid. Processen med at finde en køber og få alt det praktiske på plads kan tage tid. Herunder står de hovedtrin du skal igennem.
Salg af andelsbolig i foreningen
Hvis du beslutter at sælge din lejlighed skal du gøre nogle ting i den rette rækkefølge.
1. Kontakt salgsgruppen.
De vil rette henvendelse til ejendommens administrator som vil sætte gang i salget. Ejendomsadministrator fremsender et sælgerbrev til dig med en vejledning i hvordan salget skal foregå, samt hvilke oplysninger du skal sende til administratoren. Kontaktinformationerne er nedenfor.
2. Kontakt ejendommens eksterne vurderingsfirma
De udarbejder en vurderingsrapport som fastsætter prisen på andelsboligen
Ejendommens eksterne vurderingsfirma
Friborg og Lassen
E-mail: Post [snabel-a] friborg-lassen.dk
Tlf: 33254400
Vurderingsrapporten er gældende i 6 måneder, hvor vurderingsrapporten også skal være gældende på det tidspunkt, aftale om overdragelse af andelen underskrives.
Såfremt der er registreret mangler i vurderingsrapporten, skal der inden udarbejdelse af overdragelsesaftalen tages stilling til, om manglerne udbedres inden overtagelsesdagen, eller om der skal gives nedslag i købesummen for disse mangler.
3. Udbyd boligen på ventelisterne
Andelsboligen skal tilbydes på foreningens ventelister i nedenstående rækkefølge. Salgsgruppen hjælper dig med at få lejligheden udbudt på ventelisterne.
Den interne venteliste: Administreres af bestyrelsens salgsgruppe (Malou) malou [snabel-a] ehmer.dk.
Den eksterne venteliste: Administreres af administrator Jonas Bundgaard fra CEJ Ejendomsadministration A/S. Skriv ham en e-mail på jbu [snabel-a] cej.dk.
4. Send oplysninger til ejendomsadministrator
Når der er fundet en køber til lejligheden, skal du sende følgende oplysninger til ejendomsadministratorJonas Bundgaard på jbu [snabel-a] cej.dk. Det er vigtigt alle oplysninger fremgår.
Er der flere købere, skal du indsende oplysninger på alle købere.
- Købers fulde navn
- Købers adresse
- Købers telefonnummer
- Købers mail (hvis flere købere – en emailadresse på hver person)
- Overtagelsesdag (Kun den 1. eller 15. i måneden)
10 dage efter administratoren har modtaget oplysningerne vil der blive udarbejdet en overdragelsesaftale som sendes til underskrift hos bestyrelsen, sælger og køber.